Příliš krátká zelená na semaforu

Na semaforu pro chodce svítí zelená asi jen 2 vteřiny, což je doba, za kterou není možné jej překonat ani pokud by člověk běžel. Přitom je to jedna z hlavních přístupových cest od výstupu z metra na Náplavku (chodci tolik oblíbenou).

Zaslal: Anonymní uživatel, 09.09.2012 v 13:42

Praha 2-

Rašínovo nábř., Praha 2

Komunikace o řešení podnětu

Odpoveď: 11.09.2012 14:04

Váš podnět byl předán k přímému vyřízení odd.silničního správního úřadu MHMP
S pozdravem


Josef Gál
vedoucí odboru
dopravy a územního rozvoje



Považujete odpověď za dostačující?

Diskuze

Marek Turnovec: A víte vůbec, jak se správně používá semafor? Pokud se rozsvítí zelená, znamená to, že můžete zahájit přecházení. I když zelená bude svítit jen dvě sekundy, neznamená to, že pokud už přecházíte, musíte se hned vrátit. Ne, pokud jste na přechod vstoupil na zelenou, můžete normálně a v klidu dokončit přecházení...

Pokud by náhodou na Vás nějaký řidič troubil, že přecházíte na červenou, můžete ho poslat vrátit řidičák... Pokud jste tedy na přechod opravdu i nevstoupil na červenou, což bohužel někteří chodci opravdu dělají...
10.09.2012 v 15:43    

Viktor: Nechápu, proč tu zůstávají zcela nesmyslné stížnosti lidí, kteří nepochopili, jak funguje semafor. Nejsem přítelem cenzury, ovšem tohle by za "uvedení na pravou míru" stálo.
11.09.2012 v 21:45    

Jan Drda: Já spíš nechápu, proč pan Gál postupuje tento výtvor chudé mysli na magistrát, když by stačilo odkázat pisatele na pravidla silničního provozu. Každopádně příspěvek potvrzuje dlouhodobě potvrzovaný fakt - že chodci (alespoň ti, co si neustále na něco stěžují) jsou totálními ignoranty a neznalci základních pravidel, která by měl znát žák první třídy základní školy.
18.09.2012 v 12:46    

Tomáš: Chápu komentáře apelující na znalost předpisů, ale důležité je spíš sledovat jak to chodí ve skutečnosti. Už se mi několikrát stalo, že jsem málem skončil pod koly, když jsem postupoval podle výše uváděného postupu. Tuhle dopravní poučku totiž evidentně nezná ani spousta řidičů (mezi nimiž se mimochodem nachází velké množství zmiňovaných jedinců choré mysli), takže se nemusí stát jen to , že na mě bude řidič troubit, ale že mě omylem i srazí. Z hlediska bezpečnosti by tedy dle mého měl být interval zelené nastaven tak, aby se během něho dalo pohodlně přejít na druhou stranu....
19.09.2012 v 23:42    

Marek Turnovec: Ach jo... A máte snad pocit, že ihned, jakmile zhasne ta dvousekundová zelená, na kterou tedy nestihnete přejít (a teď se k něčemu přiznám: já ač ještě mladý, tak také ne), tak mají auta zelenou? Já si toho tedy nevšiml. Spíš je běžné, že pro auta ještě tak 5-10 sekund svítí stále červená...

Něco jiného je to na křižovatkách, kde auta odbočují vlevo či vpravo. Ale tam zase platí pravidlo, že taková auta dávají přednost chdocům v souběžném směru. Pokud to jejich řidiči neví, měli by vrátit řidičák... Zákony tu jsou, proč je nevymáhat?

Samozřejmě prodloužit časy pro chodce ještě víc by šlo, ale při vytížení některých pražských křižovatek by se tvořily ještě horší zácpy, než teď. Předpokládám, že na většině křižovatek je současný stav dlouho laděným kompromisem...
20.09.2012 v 00:06    

Tomáš: Ano, měl jsem na mysli situaci při odbočování, což tedy u tohoto podnětu asi neplatí. Stále mi ale přijde podivné jak se oháníte zákonem a nehledíte na reálnou situaci. Bylo by zajímavé vědět kolik účastníků dopravního provozu uváděné pravidlo respektuje. K čemu bude chodci fakt, že řidiči vezmou řidičák, když on sám bude ležet s rozbitou lebkou pod autem?

Jak jsem psal, zažil jsem již na přechodech několik nebezpečných momentů (a podle komentářů výše ne vlastní vinou). Vzhledem k tomu bych mnohem raději upřednostnil prodloužení zelené (a tedy obecné zlepšení bezpečnosti), než vyzývat chodce, aby se hádali s řidiči a snažili se na ně uplatňovat zákony (což je zcela určitě mnohem nebezpečnější varianta).
20.09.2012 v 00:42    

Marek Turnovec: Souhlasím, že u toho odbočování to tak jednoduché není. Ale jak píšete - u tohoto podnětu jde o obyčejný přechod, který jde přes silnici kolmo. A na něm i pokud čas vlastní zelené je krátký, stále následuje několik sekund, které mají chodci na "dojití". Pokud by se tam v tento moment cpalo nějaké auto, znamená to, že jede na červenou. A to si přeci jen zase tolik řidičů nedovolí - a pokud, tak teoreticky pouze dvakrát, pak už by měli být bez papírů. Pokud by je tedy při tom přistihla nějaká policie (ať už obecní či státní), nebo alespoň kamera.

Takže konkrétně tento podnět podle mě ani neměl být přeposílán místní samosprávě - mělo to být odfiltrováno rovnou tady. Obávám se totiž toho, že pokud někde nějakým úředníkům budou chodit z tohoto serveru i takovéto podobné podněty, trochu to zdevalvuje i ty ostatní, smysluplnější.

U těch křižovatek je to opravdu trochu složitější. Tam nejde jen o nevzdělanost chodců (kteří žádný řidičák nepotřebují, i když spousta z nich ho také má), ale bohužel i o nevzdělanost řidičů. Kdyby si ten řidičák měli dělat dnes, nebo museli na nějaké přezkoušení, tak ho asi nedostanou...

Souhlasím s Vámi, že jako mrtvému někde na přechodu mi povědomí, že "jsem byl v právu" už bude málo platné. A aby se hádali s řidiči přímo chodci, to také není moc ideální. Na to bychom tu měli mít právě policii. Místo hlídání toho, jestli někde na padesátce, kde ani nejsou žádné přechody, někdo náhodou nejede třeba rychlostí 56 km/hod, by mohli občas hlídat právě takovéto křižovatky, kde jsou stížnosti, že se něco takového děje... Určitě by to k bezpečnosti přispělo víc, než třeba jen rozdávání botiček...

Abych to tedy nějak uzavřel - křižovatky a odbočování - ano, tam je díky nevzdělanosti některých řidičů problém. Bohužel ale právě na nich je velmi obtížné čas pro chodce prodloužit byť jen o pár sekund, protože se tím kapacita křižovatky podstatně sníží. Ale může to být téma k diskusi - co by s tím tedy šlo případně i dalšího dělat. Jak dělat nějakou osvětu mezi řidiči, případně represi.

Ale když se vrátíme k tomuto konkrétnímu podnětu - ten považuji prostě za zbytečný a problém tam nevidím. Celé to zřejmě vzniklo z neznalosti původního anonymního přispěvatele. Pokud by napsal někdo, kdo chodí o francouzských berlích, že to nestíhá ani když vyrazí opravdu hned na začátku zelené, tak by to asi byl problém. Ale když někdo napíše "nestihnu přejít na zelenou, ani kdybych běžel", tak co si o tom mám myslet?
20.09.2012 v 06:47    

Jan Drda: Pane Tomáši, k těm odbočením doprava a souběžné zelené vozidel a chodců: v praxi se obecně používá dřívější začátek chodeckého volna tak, aby při příjezdu k přechodu řidič chodce měl už na přechodu a dal jim automaticky přednost.

Každopádně váš příspěvek odhaluje dlouhodobou neřest chodců - semafor vnímají jako prostředek pro jejich absolutní bezpečí, ale zároveň si na něj stěžují v mnoha případech coby nemístného zdržovače. Rád bych připomenul, že zodpovědný chodec se před vstupem do vozovky má rozhlédnout, a to i na řízené křižovatce. Zelený panáček mi nikdy nedá 100% jistotu bezpečného přechodu vozovky.
20.09.2012 v 10:28    

Martin Šubrt: Tomáš: Jednak zelená chodci nemůže svítit kratší dobu než 5 sekund. Druhá věc je též jednoduchá. Když dostane chodec volno, jedou s ním auta v souběžném směru. Jinak to nejde, je to tak všude. Auta rovně, chodec podél nich. A do toho úkonu chodce auta odbočují. A prostě proto je tu to pravidlo, že řidič MUSÍ dát při odbočování chodci přednost, A auta odbočují už v době zelené pro chodce, nejen poté, co chodci padne červená, tj. prodloužení zelené na situaci, pokud řidiči neznají pravidla, nic nezmění. A na situaci, že řidič má dát přednost chodci nemění nic ani to, zda chodci svítí zelená či červená.

na tomto přechodu je volno pro chodce minimálně dlouhé 5 sekund a vzhledem k délce, kterou vidím, tam je ještě minimálně 13 dalších sekund "na dojití", tj. kdy kromě odbočujících vozidel (a zde vozidla od Moráně neodbočují, neboť tam jede jen tramvaj a bus) žádná jiný kolizní směr aut s přecházejícím vozidlem volno nedostane. Vhodec má tedy na přejití minimálně 18 sekund, což je doba, kdy tento přechod přejde i starší člověk. Bohužel na této křižovatce je tolik nároků různě jedoucích tramvají a aut, že zde je každá vteřina důležitá, i tak je běžnou situací, že auta stojí až k Vyšehradskému tunelu a tramvaje na celém Palackého mostě. Přesto jsou délky volna pro chodce a délky na dojití takové, aby chodci přejít mohli bezpečně.
23.09.2012 v 13:02    

Honza: Už se to řešilo na přechodu "U Bulhara". Z toho bylo téma jako blázen v tisku (např.: http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/doprava/zelena-pro-chodce-pouhe-dve-vteriny-stezuji-si-lide_228766.html). Délka 2 s zelené pro chodce je opravdový HOAX a tyhle podněty bych ani nepřeposílal silničnímu správnímu úřadu. Odpověd je prostě jasná. Jestli má pan Anonym řidičák, tak by toto měl vědět. (že zelená slouží ke vstoupení do vozovky). A informaci o minimální délce si jistě vyhledá.

Pěkný den
24.09.2012 v 16:23    

Jan Drda: Honza: Souhlas, jen s připomínkou, že stížnosti některých chodců by řešila jen nekonečně dlouhá zelená a absence aut v ulicích. Ona sama existence tohoto portálu napovídá tomu, že situace v ulicích není tak zlá, jak ji lidé vnímají. Očekával jsem stížnosti vážného charakteru, ale dokola se tu omílají nesmysly jako tento, popřípadě polámené stromečky nebo louže na chodnících. Pro mě je to znamení, že situace chodců v Praze je nanejvýš v pořádku, pokud si stěžují jen na voloviny :-)
26.09.2012 v 15:29    

Honza: zde se ukazuje, že prukazku opravnujici k pohybu po verejnych komunikaci by meli krom řidičů motorových vozidel mít i cykliste a chodci. Jinak si nedovedu vysvetlit jak muze nekdo prohlasit ze zelena sviti jen 2s a tedy nelze prechod prekonat ani sprintem. Pane autore nez ze sebe priste budete delat pako zactete se do platnych pravnich uprav. Zrejme budete velice prekvapen ze prekonani prechodu pro chodce se svetelnou signalizaci neni podmineno tim ze po celou dobu pobytu na prechodu musi svitit zeleny panacek.
10.10.2012 v 18:29    

Přidat komentář


Sledovat řešení podnětu (?)



Rašínovo nábř., Praha 2

 

Sledovat řešení podnětu

Nechte nám svůj e-mail. Zašleme vám informace o postupu při řešení tohoto podnětu.